zondag 8 november 2015

Tutorial: Een op maat gemaakte hoes voor je tablet!

Een weekje geleden poste ik deze foto op instagram.




Toen kwam de vraag welk patroon ik gebruikt had.
Nu ja met zo van die kleine projectjes gebruik ik meestal geen patroon. Ik meet het na op de stof, knip, zet het ineen en hoop dat het goed komt. 
Nu wil ik wel uitleggen hoe ik te werk ging en hoe je het patroon kan maken.

Je legt je tablet op het patroon papier en tekent er rond.




Hier heb je afgeronde hoeken en die heb ik recht gemaakt.
Dan voeg je aan je patroon vanonder en opzij 2 cm naad bij en vanboven 7,5 cm.
Die 7,5 cm is je klep.





Ik heb op mijn hoesje nog een voorzakje gezet om de lader in te steken. 
Voor het voorzakje pak je de breedte van je patroon plus 5 cm en als hoogte heb ik 13 cm genomen.
Die plus 5 cm is om voldoende ruimte te creëren voor je oplader. Hier moet je geen naadwaarde meer bijteken.





Je knipt je patronen uit.
Ik heb bij mijn hoesjes de klep vanboven afgerond. Dat is makkelijker om bias aan te stikken.
Als je de patronen uitknipt zorg je ervoor dat je alles dubbel hebt.
Dus 2 maal het voorzakje, 2 maal je achterpand en 2 maal de voorkant zonder klep. 
Hier voor pak je het patroon van de achterkant en plooi je de klep naar achter.




Voor de afwerking heb je nog volumevlies, bias en twee kamsnaps nodig.
Voor het uitknippen van het volumevlies heb ik mij gebaseerd op het patroon van de voorkant min rond om rond 1 cm. Anders wordt het te dik om met bias af te werken. Je hebt de volumevlies ook 2 keer nodig.
Bij de autostof heb ik eerst de bovenkant van de vookant en van het zakje afgewerkt met bias. Hier voor neem je dus de de twee lagenstof samen.




Dan heb ik tussen de twee lagen van de voorkant en de achterkant de volumevlies gestoken. 
De volumevlies van de achterkant steek je zo laag mogelijk zodat er in de klep geen volumevlies steekt. 
In het voorzakje heb ik in de onderkant twee plooitjes gemaakt  zodat het even groot wordt als de rest.
Ik heb dan vanonder alle lagen samen gepakt, de voorzak, voorkant en achterkant. De onderkant heb ik eerst afgewerkt met bias. Dan moet je geen hoeken maken met je bias. 
Dan heb ik de rest, dus zijkanten en bovenkant afgewerkt met bias.




Hoe je werkt met bias heeft MiekK  al heel mooi en duidelijk uitgelegd. Ik heb methode twee gebruikt.
Als laatste nog de kamsnaps bevestigen en je hoesje is klaar!

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd.
Maken jullie veel zonder een bestaand patroon te gebruiken?

Liefs Katrien

2 opmerkingen:

  1. Ik maakte GSMhoesjes en een rugzak zonder een patroon, maar daar kruipt echt veel tijd in bij mij. Ik blijf maar prutsen met 'hoe groot moet het zijn?" voor ik begin te tekenen.
    Ik save deze post alvast. Ik heb al zitten nadenken over een Tablethoes met een vakje voor de lader en kwam altijd terug op blaasbalgzakken. maar dit ziet er ook keigoed en twintig keer simpeleruit, dus mijn plan is alvast veranderd!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk Katrien. Ik ga da ne keer proberen en waarschijnlijk moet ik dan toch weer mijn hulplijn bellen😃Hoe je gsm maar in het oog😉

    BeantwoordenVerwijderen